Monday, August 17, 2009

Getdeb - Portal Perisian Ubuntu


Tahukah anda tentang kewujudan portal perisian Ubuntu - Getdeb. Getdeb adalah satu laman web atau portal yang menghostkan perisian-perisian sumber terbuka yang dikhaskan untuk pengguna Ubuntu Linux (serta keturunanya). Saya berkata begitu kerana format pakej-pakej (installer) yang disediakan untuk dimuat turun hanya lah berformat .deb (Debian Pakage).

Apa yang menarik tentang portal Getdeb ini ialah, perisian-perisiannya sentiasa dikemaskini apabila terdapat versi terbaru sesuatu perisian. Ianya dikemaskini oleh sukerala-sukerala yang bersama-sama untuk menghasilkan pakej-pakej deb agar perisian dapat dipasang dengan mudah dalam Ubuntu. Perisian-perisan yang dipakej biasanya adalah perisian-perisan yang stabil seperti GIMP, Scribus, Ubuntu Tweak dan macam-macam lagi.

Getdeb akan menyenaraikan versi perisian-perisian terikini pada muka utama bagi memudahkan anda memuat turun perisian-perisan versi terkini. Anda dapat mencari perisian percuma kegemaran anda dengan lebih mudah dengan menggunakan kotak Search. Anda juga boleh ke menu Categories untuk memaparkan perisian mengikut kategori-kategori seperti Games, Audio Tools, Utilities dan lain-lain. Secara default Getdeb menetapkan versi Ubuntu 32 bits terkini untuk semua kategori perisian. Anda boleh menukarkannya mengikut versi Ubuntu anda gunakan sekarang. Pemilihan versi Ubuntu adalah penting untuk memastikan perisian yang anda muat turun dapat dipasang ke dalam versi Ubuntu anda.



















0 comments:

Post a Comment